Thursday, April 18, 2013

Bahaya Tidur Selepas Subuh


Kita telah ketahui bersama bahawa waktu pagi adalah waktu yang penuh barakah dan di antara waktu yang kita diperintahkan untuk memanfaatkannya . Akan tetapi , pada kenyataannya kita banyak melihat orang-orang melalaikan waktu yang mulia ini . Waktu yang seharusnya dipergunakan untuk bekerja , melakukan ketaatan dan beribadah  , ternyata dipergunakan untuk tidur dan bermalas-malasan .

Saudaraku , ingatlah bahawa orang-orang soleh terdahulu sangat membenci tidur pagi . Kita dapat melihat ini dari penuturan Ibnul Qayyim ketika menjelaskan masalah banyak tidur bahawa banyak tidur dapat mematikan hati dan membuat badan mereka merasa malas serta membuang-buang waktu . Beliau rahimahullah mengatakan ,

"Banyak tidur dapat mengakibatkan lalai dan malas-malasan . Banyak tidur ada yang termasuk dilarang dan ada pula yang dapat menimbulkan bahaya bagi badan."

Waktu tidur yang paling bermanfaat yaitu :

1. Tidur ketika perlu tidur 
2. Tidur di awal malam - ini lebih manfaat daripada tidur lewat malam . 
3. Tidur di pertengahan siang - ini lebih bermanfaat daripada daripada tidur di waktu pagi dan petang . Apatah lagi pada waktu pagi dan petang sangat kurang manfaatnya bahkan lebih banyak bahaya yang ditimbulkan , lebih-lebih lagi tidur diwaktu Asar dan awal pagi kecuali jika memang tidak tidur semalaman .

Menurut para salaf , tidur yang terlarang adalah tidur ketika selesai solat subuh hingga matahari terbit . Kerana pada waktu tersebut adalah waktu untuk menuai ghonimah (pahala yang berlimpah) . Mengisi waktu tersebut adalah keutamaan yang sangat besar , menurut orang-orang soleh . Sehingga apabila mereka melakukan perjalanan semalaman suntuk , mereka tidak mahu tidur di waktu tersebut hingga terbit matahari . Mereka melakukan demikian kerana waktu pagi adalah waktu terbukanya pintu rezeki dan datangnya barokah (banyak kebaikan)." (Madarijus Salikin , 1/457 , Maktabah Syamilah)

BAHAYA TIDUR PAGI 

[Pertama] 
Tdak sesuai dengan petunjuk Al Qur'an dan As Sunnah .

[Kedua]
Bukan termasuk akhlak dan kebiasaan para salafush soleh (generasi terbaik umat ini) , bahkan merupakan perbuatan yang dibenci .

[Ketiga]
Tidak mendapatkan barokah di dalam waktu dan amalannya .

Maksud dari hal ini dapat dilihat dari perkataan Ibnul Qayyim . Beliau rahimullah berkata ,
"Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya" 
(Miftah Daris Sa'adah ,  2/216). 
Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua . Jadi jika seseorang di awal pagi sudah malas-malasan dengan sering tidur , maka di petang harinya dia juga malas-malasan pula .

[Kelima]
Menghambat datangnya rezeki 

Ibnul Qayyim berkata ,
"Empat hal yang menghambat datangnya rezeki adalah :-
1). Tidur di waktu pagi 
2). Sedikit solat 
3). Malas-malasan dan
4). Berkhianat 
(Zaadul Ma'ad ,  4/378)

[Keenam]
Menyebabkan berbagai penyakit badan , di antaranya adalah melemahkan syahwat .
Zaadul Ma'ad , 4/222

P/s : hurmm , nasib baik Pika t'baca artikel nii . Pika nii slpas solat sbuh jak trus tdur . heee (kadang2 jak laa) . 















Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa comment ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...