Tuesday, April 2, 2013

Doa dan Tips menghilangkan rasa marah dalam Islam


Actually , Pika nii tengah cari2 tips untuk menghilangkan rasa marah dan doa untuk menghilangkan rasa marah . Pika nii sebenarnya tengah marah . Lagipun sikap marah nii  memang sedia ada dalam diri setiap manusia kan ? yang bezanya adalah cara mengawalnya . It's not unusual but it's normal .  So , Pika pun search laa di google untuk carii suma tu . Alhamdulillah Pika jumpa juga doa dan tips tu :) so let's share ! ^^



Doa hilangkan rasa marah merupakan doa yang elok untuk diamalkan . Lebih-lebih lagi kalau syaitan menguasai diri . Doa tu sangat-sangat pendek dan tidak mustahil untuk kita hafal ayat tu kan ? Insyaallah kita akan rasa tenang dan kemarahan tersebut akan beransur-ansur hilang . 

Tips menghilangkan rasa marah dalam islam 

1) Ubah posisi duduk 
Apabila  kita sedang marah eloklah kita ubah posisi kedudukan kita . Contohnya bila marah dalam keadaan berdiri eloklah kita duduk supaya reda sikit marahnya tu . Seperti sabda Rasulullah SAW ,

"Apabila salah seorang daripada kamu marah , dan ketika itu ia dalam keadaan berdiri maka hendaklah ia duduk . Kerana hal itu akan menghilang marahnya . Dan kalau tidak , maka hendaklah ia berbaring"(Riwayat Muslim)
2) Ambil wudhuk
Berwudhuk merupakan salah satu cara untuk menghilangkan marah . Sebab ia bagaikan api dan wudhuk itu sebagai air penyiramnya .

"Marah itu datangnya dari syaitan , dan syaitan itu diciptakan dari api , sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air  . Oleh itu , apabila seorang daripada kamu marah , maka hendaklah ia berwudhuk"(Hadis riwayat Abi Daud)
3) Meminum air 
Meminum air juga boleh meredakan rasa marah . Apabila minin air kita akan berasa lega dan dapat memberikan oksigen kepada badan .

4) Berdiam diri apabila marah 
Bak kata orang , diam itu lebih baik . Memang ada benarnya . Apabila kita diam bukan sahaja dapat mengawal marah maka dapat mengawal diri daripada mengeluarkan kata-kata yang tidak sedap didengar .

5) Menyampaikan kemarahan secara positif 
Apabila kita marah kita terdorong untuk meninggikan suara . Tapi seeloknya kita kawal ia baik-baik . 'Try to slow talk' dan tidak memekik atau bersikap garang .

6) Calm and take a deep breath in
Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam pun bagus untuk menghilangkan rasa marah . Bila tarik nafas dalam-dalam kita dapat mengumpulkan oksigen ke otak . Otak akan rasa segar sekaligus dapat merungkai masalah dan melepaskan tekanan yang ada .

7) Keluar dari rumah 
Keluar dari rumah juga merupakan satu cara untuk menghilang rasa marah . Bila marah tu sudah tidak tertahan eloklah keluar rumah ambil angin . Dikhuatiri bila duduk rumah lain pula jadinya . 

P/s Ingatlah apabila kita sedang marah , syaitan sedang menguasai diri kita . Api marah terus disemarakkan . Andai anda seorang yang pemarah berdoalah . 
Doa mengurangkan rasa marah 


Artinya : " Aku berlindung dari kepada Allah dari syaitan terkutuk . Ya Allah , ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syaitan yang terkutuk" 






Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa comment ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...