Tuesday, April 16, 2013

Sahabat :)


Langit tak selalu cerah , cinta tak selalu indah .

"Aku tidak pandai berterus-terang , dan kau lemah dalam mentafsir.."

Hati lain-lain walau hakikatnya rambut sama hitam . Dia fikir lain , aku fikir lain . Walau kadangkala ada persamaan yang ketara , tetap juga gigi tergigit lidah . Padahal bukankah gigi dan lidah berada di tempat yang sama , bagai belangkas tidak terpisah . Sama juga ragam manusia . Persahabatan tidak selamanya kukuh , adakalanya diuji dan teruji . Tapi kita tetap berbeza , walau ada persamaan . Hati manusia , siapa tahu ?

Kadangkala niat bergurau , mungkin tanpa sedar hatinya terguris . Kadangkala dalam menegur , siapa tahu hatinya terlalu rapuh ? kadangkala dalam berbicara , ketegasan kita mungkin membuatkan hati tersinggung ? Oh , manusia ternyata memang berbeza walau kita fikir "aku" dan "dia" sefikrah !

Yang pasti hati pernah terguris . Pernah melukai dan di lukai . Kita tetap manusia biasa , punya salah tanpa sedar . Ada khilaf . Belajar untuk memberi dan menerima , maka hati pasti akan terubat . Bermuhasabah seketika , maka hati akan tenang . Manusia dicipta Allah punya sikap dan tingkahlaku berbeza . Inilah uniknya ciptaan Allah . Sikap diri , mungkin kurang disenangi . Tingkahlaku dia mungkin kurang disukai . Namun , dengan menyadari bahawa itu keunikan , kelebihan dan kekurangan manusia , maka tanpa sedar perlahan-lahan kita akan menerimanya dengan hati terbuka . Menerimanya dengan hati rela , kerana secara semulajadinya itu sikap dan keunikan . Menghargai seikhlasnya sikap dan perbuatannya selagi tidak bertentangan dengan syar'ie . Sungguh , indahnya memberi pada masa yang sama menerima ! 

Andai sama-sama memberi dan menerima , kurangkan suuzzhon , elakkan prasangka , pastinya kegemilangan ISLAM akan tertegak .

"Hai orang-orang yang beriman , jauhilah kebanyakan dari prasangka , sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain . Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati ? maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya . Dan bertawakalah kepada Allah . Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyanyang ."-(Al-Hujurat:12)

Lenturkan ego , sebarkan salam . Elakkan permusuhan , jauhkan hasad dengki . Bergeraklah bersama , majulah ummah ! Laksanakan Muhajirin  dan Ansor yang hati mereka disatukan . Allah melembutkan hati-hati mereka , hingga jadilah mereka orang yang bertaqwa dan beriman .

Kekuatanmu , kekuatanku 
Kemenanganmu , kemenanganku 
Perjuanganmu , perjuanganku 
Tuhanmu , Tuhanku 
Aku menyanyangimu kerana Allah .

Dan orang-orang yang datang sesudah mereka Muhajirin dan Ansar , mereka berdoa 

"Ya Tuhan kami , beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman terlebih dahulu daripada kami , dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman . Ya Tuhan kami , sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyanyang ,"-(Al-Hasyr:10)










Terima kasih kerana baca entry ini, jangan lupa comment ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...